Құрбан айт – ағадал пейілдің айнасы
Құрбандық шалу Ибрагим пайғамбардан бері қарай шықты деген түсінік бар. Негізі бұл қасиетті ұғым – Адам ата дәуірінен бері қарай келе жатқан ғибадат.
Өзара таласы бар Абыл мен Қабыл ақтығын дәлелдеу үшін мал құрбандығын шалады. Ақырында Абылдың құрбандығы қабыл болады. Бұл туралы Құран кәрімнің «Мәида» сүресінде айтылған. Осылайша, Аллаға ғибадат ретінде құрбандық шалу Жаратқанның елшілері арқылы жалғасып, Ибрагим пайғамбар дәуіріне жеткен.
Мұның бір бәріміз маңдай тірейтін оқиғасы бар.
Ибрагим өзінен кейін халықты тура жолға бастайтын ізгі ұрпақ сұрап, Алла Тағалаға жалбарынады. Бұл тілегі өзі қартайып, үміті үзілгелі тұрған шақта орындалады. Зарығып күткен перзентіне Исмаил деп ат қояды.
Сәби сөйлеген сөзінен шырын аққандай қылықты, сүйкімді болып өседі. Бір күні Ибрагим түсінде өз баласын құрбандыққа шалғалы жатқанын көріпті. Мұның Жаратушыдан келген аян екенін түсінген Ибрагим шынында да баласын құрбандыққа шалуға бекінеді.
Кім өз баласын өз қолымен өлімге қисын. Бірақ Алланың берген жаны Аллаға аманат. Ибрагим баласына елжірей қарайды. Баланың әкесі үшін мұншалықты ыстық, мұншалықты қымбат екені дәл сол сәтте тіпті ерекше сезіледі. Көңіліндегі жайды баласына білдірмек болғанда тілі күрмеліп бір ауыз сөз айта алмай кібіртектейді. Өзі-өзін қолға алып, Алланың әмірі орындалуы тиіс деген ойға қайта орнығады. Ақырында бұл жайды баласына айтады. Сонда Исмаил: «Әке, Алланың бұйрығын орында, тартынба!» деп бұйрықтың Хақ Тағаладан екенін ұғынып пышаққа тамағын тосады. Бірақ қайралған пышақ жеме-жемде өтпей қалады. Осы кезде өзінің әміріне толықтай мойынсынған Ибрагимге Алланың аяны келеді: «Әй, Ибрагим, сен көрген түсіңе адалдық таныттың, міндетіңді орындадың. Исмаилдың орнына құрбандыққа қошқар түсірдім. Біз жақсы құлдарды осылай марапаттаймыз!»
Құран сөзіне кәмілміз. Дегенмен, бұл оқиға болды ма әлде пайғамбардың адам тәрбиесі үшін айтылған тәмсілі ме, ол жағын айырардай екідүниелік ілімім жоқ.
Алла үшін әрине, сойылған мал да, оның еті де қажет емес. Алла мұңсыз, мұқтажсыз. Алла Тағалаға өзі жаратқан пендесінің ағадал пейілі жеткілікті. Сол үшін Алла адамға күллі әлемнің билігі мен байлығын беріп қоямын десе де ерікті.
Сөз жоқ, Ибрагим қартайғанда басыр жанары ашылғандай хәлде көрген баласын ерекше жақсы көретін. Ал Аллаға деген махаббат балаға деген махаббаттан басым болуы керек еді. Алла соны ұқтырды. Алла жолы, Алла үкімін орындау басқа дүниелік нәрсенің бәрінен де ұлық.
Құранда құрбандығымыздың еті де, қаны да Аллаға жетпейтінін, Аллаға біздің тақуалығымыздың ғана жететінін айтқан.
Құрбандық шалудағы ең маңызды жайт – малды Алланың атына арнап сою. Одан өзі де жеу, жоқ-жітікке де жегізу. «Пақырды тойдырыңдар» деген бұйрық құрбандық еті байларға берілмесін деген түсінік тудырмайды.
Осы жақсылықты нәсіп еткен Раззақ Жаратушыны естен шығармауға тиіспіз.
Құрбан айттың адамдарды рухани тазаруға, сабырлық пен шүкірлікке, жақсылық пен мейірімділікке бастайтын күн екіндігінің мәнін ұғуымыз керек. Бұл мейрамда адамдар арасында достық пен бауырластық нығая түседі. Қазақ халқы үшін де Құрбан айт – береке мен бірліктің, дін мен дәстүрдің сабақтастығын білдіретін ерекше мейрам. Биыл бұл мейрам 6 маусым, жұма күніне тұспа-тұс келіп отыр.
Енді өз көзімізбен көргенімізден сөйлейік.
Құрбандық шалуды жарысқа айналдырып жіберген жайымыз бар. Тіпті мал алу үшін қарызға батып жатқандар да жетеді. Өйткені оған құрбан шалды деген дәреже керек. Құрбан шалмай қатарынан қалу ол үшін ұят.
Шын мәнінде қалай? Бұл жөнінде «Ақмешіт-Сырдария» мешітінің бас имамы Дастан Құрманбаевтың осы Құрбан айт қарсаңындағы журналистерге берген сұхбатын келтіріп өтейік.
– Құрбан шалудың үкіміне келетін болсақ, бұл ең алдымен дәулетті мұсылмандарға міндет болып есептеледі. Дәулетті мұсылман дегеніміз – шариғат тілімен айтқанда 85 грамм алтынды құрайтын артық қаражаты бар мұсылман. Ол – бүгінде 2 млн 746 мың теңге. Немесе 40 қой, болмаса 30 сиыр, 5 түйеге жететін малы бар адамдарға құрбан шалу міндет болады. Ал қалған дәрежедегі адамдарға міндет емес. Алайда, өз еркімен сауап алам деген ниетте құрбан шалам десе, әрине қабыл етіледі, – дейді бас имам.
Сонымен бірге кез келген жерде құрбандық шалу да дұрыс емес. Құрбан айт мерекесі аясында жергілікті атқарушы органдар тарапынан ұйымдастыру жұмыстары жүргізілді. Құрбан шалу орындарында санитариялық талаптарды сақтау, діни ахуалдың тұрақтылығына байланысты аймақ басшысының нақты тапсырмалары бар. Бұл күндері қоғамдық тәртіпті қамтамасыз ету мақсатында жергілікті құқық қорғау органдары тарапынан мешіттер мен белгіленген құрбан шалу орындарында арнайы рейд жүргізіледі. Белгіленбеген жерлерде құрбан шалуға қатаң тыйым салынбақ.
Бұл жөнінде облыстық дін істері басқармасының басшысы Мира Қазбекова баян етті.
Айналып келгенде айтпағымыз Құрбан арап тілінде «жақындау» деген мағына береді екен. Ендеше сауапты істеріміз арқылы жүректі тазартып, Аллаға жақындай түсейік. «Сен маған бір қадам бассаң, мен саған қарай екі қадам басамын. Сен маған қарай екі қадам бассаң, мен саған қарай жүгіремін» деген Жаратушы Ие.
Жаратылған пендесін осынша жақсы көретін Хақ қазір біреулер айтып жүргендей, балаңды құрбандыққа шал деген жоқ, жақсылықпен марапаттады. Бұл жердегі оқиға адамдарды ізгілікке үндеу үшін орайластырылған даналық болып табылады.
Дүйсенбек АЯШҰЛЫ